Početak > Sećanja > J.B.Tito

J.B.Tito


Danas se navršava 30 godina od kako je umro Josip Broz Tito. Čovek koji je 25 godina bio na čelu Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije, ali i šef Komunističke Partije Jugoslavije.

Kad je Tito umro ja sam imao 19 godina, i tih dana sam sačuvao nekoliko primeraka novina koje su prenele tu vest. Pošto je moj otac čitao Politiku Ekspres, ja sam stavio u jednu plastičnu kesu primerke koji su preživeli 30 godina opšte dekadencije i raspada.

Ne želim da držim nikome predavanje i evociram kako je Tito bio najveće đubre ili najveći sin, ali, razložan kakav jesam, hteo bih da podvučem paralelu kako se živelo tada i kako se živi danas. Znam da mnogi pamtite Tita i imate svoje subjektivno mišljenje, ali 30 godina je dovoljno vremena da mnogo dece odraste a da zaista nisu znali ko je Ttito, već su samo slušali iz druge ruke.

E pa povodom toga evo mog malog doprinosa Titoizmu.

Politikin Zabavnik - 9.5.1980

Kažu da je Tito poslao na robiju mnogo viđenijih ljudi, ali i oduzeo im njihova imanja i nekretnine. To je bila filozofija Komunističke Partije i dešavala se širom celog Istočnog Bloka. Pitam se koliko vas bi danas podiglo ruku da se oduzme sumnjiva imovina našim današnjim tajkunima i oligarsima i da se zatvore zbog krađe koju su sproveli prema sopstvenom narodu i sopstvenoj zemlji.

Politika Ekspres - 5.5.1980

Školovanje u SFRJ je bilo besplatno i obavezno. Sredinom veka su svi nepismeni morali da završe večernju školu, a oni koji su prerasli srednju školu su mogli preko narodnih univerziteta da završe skraćeni kurs za neko zanimanje. U vojsci su mnogi mladići dobijali vozačke dozvole i druge certifikate sa kojima su mogli profesionalno da se bave u civilstvu. Danas je uspeh psihologa neke škole da se što više dece ispiše i ostane „krem“ poslušnika. Nasilje u školama je nezapamćeno. Korupcija, nepotizam i arogancija danas krasi učitelje, a deca slobodno tuku profesore na časovima. Zato danas imamo veronauku u školama umesto u crkvama.

Politika Ekspres - 6.5.1980

Mreža stacionara je bila raširena po celoj SFRJ, ne samo u većim centrima već i svako selo i varoš je imalo stacionar. Time su izbegnute gužve kod doktora. Nije bilo participacije, traženja mita, protekcionizma, smrtnih slučajeva, otimanja dece porodiljama. Barem ih nije bilo u tolikoj meri kao danas.

Politika Ekspres - 7.5.1980

Radilo se, teško, ali je postojao neki optimizam u bolje sutra. Penzioneri su primali penzije. Radnici su išli u radnička odmarališta, neki i po prvi put na more. Deca su preko leta išla besplatno na planinu ili na more. Ekskurzije je svako mogao da plati, a dečiji dodatak je bio obavezan. Danas je Srbija zemlja staraca, bez dece, dok su penzije mizerne i nedostojne naših roditelja.

Politika Ekspres - 8.5.1980

Živeli smo u državi koja je imala sve. I more, i planine, i pustinju i prašumu. proizvodili smo i žito i željezo. Pravili smo brodove, avione i automobile. Pod Titom smo imali i tržište za te proizvode. Pogledajte današnju ekonomiju. Ne proizvodimo ništa. Pa čak ni jabuke ne možemo da izvezemo iako su nam tržište otvorile i Rusija i Kina i EU.

Politika Ekspres - 9.5.1980

U SFRJ je bilo i radnika svih struktura. Od običnih fizikalaca, do inžinjera. U svakom malom mestu bi se otvarala nova fabrika koja je zadržavala stanovništvo od iseljavanja. Nije sve bilo skoncentrisano u Beogradu, i nisu godišnje nestajala mesta od po 15.000 stanovnika.

Politika Ekspres - 10.5.1980

U SFRJ si mogao i po mrkloj noći da ideš slobodno ulicom. Nije bilo ludaka sa bombama, mafijaških obračuna i droge koja vreba decu. Bilo je sve sigurnije a kriminal se nije štitio od strane političkih moćnika.

TV program - Novosti 10.5.1980

Eh, možda sam ja samo Jugonostalgičar, izmanipulisani titoista ili čovek koji se nije snašao u tranziciji, ali znam da nije tačno da „i posle Tita – Tito“, a to sada i vidim.

  1. 4. maja 2010. u 08:51

    Ne vredi da se prave poređenja. Bilo je to lepo vreme i nikad se više neće vratiti, a evo jedne pesmice uz post:

    • Alex
      4. maja 2010. u 09:53

      Exxx meni i tebi možda i ne vredi praviti poređenja, ali današnja deca uopšte ne znaju ko je bio drug Tito. Ustvari, nije ni važno da li znaju ili ne ko je bio drug Tito, problem je da uopšte ne znaju kako se živelo u vreme SFRJ. Mene kćerke gledaju belo kad se pomene Tito. „Ma daj matori, jel se to maže na hleb!!!“ 🙂

  2. 4. maja 2010. u 15:45

    E, znas kako naslov izgleda na prvi pogleg JBTito 😆
    A to vreme…nema mu povratka, i ne znam da li je bio Tita ili titici, Sloba ili slobici…etc.. Tu smo gde smo, cuti i *enjaj i brzine menjaj.

    • Alex
      5. maja 2010. u 06:19

      😆 svašta. Nisam to ni primetio.
      Ipak Zelena ne mogu da čutim, i neću. Ne mogu da se pokrijem ušima pred onima koji su me ponizili, pokrali i odbacili. Ipak, samo da ti citiram reči jedne 14-godišnjakinje sa FB;
      „…ма вампир је па се враћа, оставио је завештање да нам растуре Србију и да нас убију…
      највећи убица свих времена. Хитлер је у односу на њега био милостив…“
      Ova „prosvećena“ omladinka, koja treba meni da obezbedi penziju je član grupe Светосавски национализам i СНП ЗБОР.
      Eto zato neću da čutim…

  3. 4. maja 2010. u 22:29

    *Meni još uvek nije jasno šta nas je snašlo, majke mi! Toliko brzo tonemo u go*na da nisam još uspela da se saberem!

    Ma, sad možemo da *enjamo o njemu jer znamo šta je napravio, ali, dok smo živeli „taj“ živod, koji si napisao, bili smo zadovoljni, čak šta više i prezadovoljni. Čekala se plata da se ode na more bar 3 nedelje, i ostajalo je love taman da se dočeka naredna plata. A nismo bili ni doktori nauka ni političari.

    Moje starije dete se seća Tita iz bukvara a i učili su o njemu u školi, ne sekiraj se, sve u svoje vreme će i naučiti. Ne vredi maloj deci pričati o Titu, briga njih, a mi bolje da imamo amneziju, lakše bismo sve ovo preživeli! 😕

    • Alex
      5. maja 2010. u 06:31

      Dudo znam da ne mogu ništa da promenim, a i neću. Nisam ja toliko dokon da menjam svet 😉 A opet hoću da pišem i govorim, jer jednostavno – hoću.
      Jedan danas na TV reče; „Ovi danas za 30 godina ne mogu da stignu sve ni da rasprodaju koliko je stvoreno u Titovo vreme!“
      Dug SFRJ u trenutku njegove smrti bio je 22 mil. a sada samo Srbija duguje 32 milijarde (sa FB)

  4. 5. maja 2010. u 09:34

    Naravno da treba da pričaš. Tvoj Blog, imaš pravo da kažeš što god hoćeš. Ma, čoveče nisam ni mislila da ti hoćeš da da menjaš svet. Otkud ti to? I sama sam iznela svoje mišljenje o vremenu i životu u vreme vladavinje Tita. Sve je strašno i pitam se dokle, a onda mi kažu oni, koji su jako pametni: ma, biće i mnooooogo gore“. Ma, je*em li ti sunac, kako gore može biti. Pune radnje a prazni novčanici! 😕

    • Alex
      5. maja 2010. u 11:28

      Ma razumem te Dudo šta si htela reći, (Ne mogu da verujem da je moj odgovor na tvoj komentar zvučao drugačije). Mislim, uopšte se ne zamarom o Titovom liku i delu, jedino merilo mi je kako je bilo tada a kako je danas. A mogu ti reći da se danas jednostavno plašim da živim u ovoj zemlji. Sa ovom „pameću“ ne vidim ništa svetlo što očekuje ovu državu.
      A sve je relativno, pa tako i saveti raznih ljudi. Recimo meni koji imam 50 godina, nisam ni za rad ni za penziju a imam 4 školarca, je vrlo teško. Ko je u istoj poziciji i još podstanar njemu je verovatno još teže ali ja ga ne razumem. Ima nekih koji su u penziji i redovno primaju tu crkvicu. Oni čute i pokušavaju da prežive i još pomognu deci ili unucima. Oni ne shvataju da ako država bankrotira da će nestati i njihove penzije. Oni ne razumeju nas koji ne zaradimo ni dinara po dva – tri meseca. A postoji i neki činovnik koji prima recimo 100.000 dinara, a koji kuka jer ne može da kupi novi TV ili dovoljno goriva da ode do rodnog sela. Tek taj ne razume ove prethodne. Ali kad im država koja je u krizi ukine neke benificije, (kao 13 i 14 platu u Grčkoj) oni najviše jadikuju i demonstriraju.
      Ali odaljio sam se od teme a to je, kako kaže Zelena 🙂 , J(e). B(o). Ti to. 😆

      • 5. maja 2010. u 14:29

        Pa da 😆

        • Alex
          5. maja 2010. u 14:38

          Eh vi sa Jerkovca, ko vas ne zna… 😆

  5. 6. maja 2010. u 13:09

    Znam da je taj covek postigao sve sto je zeleo..

    Pamte ga i slave i posle smrti..

    I to je ono sto je vredno..

    • Alex
      6. maja 2010. u 14:15

      Luna, ne znam šta je Tito hteo i ko je bio. I ne zanima me. Opet, kažem, meni je jedino merilo kako živim i koji su uslovi za život moje dece. A tada sam živeo dobro, i stvoreni su svi uslovi da nastavimo da živimo dobro, i došli su besni, glupi, prokleti… koji su sve to uništili. Sad oni kažu Tito je bio ono ili ovo. Licemeri. A opet ništa ne mogu da promenim, prihvatam stanje kakvo je i jedino mogu da pričam.
      Možda je Tadić veći čovek od Tita. Možda je to i Velja Ilić, ili Dinkić, ili Toma Nikolić… Možda oni žive u lošim vremenima. Ali ne verujem. Tito se borio da ostane nešto iza njega i ništa nije odneo u grob, ili ostavio svojoj porodici. Zato ga i pamte, zato ga i mrze ovi grugi…
      Pozdrav. 🙂

  6. 8. maja 2010. u 17:48

    Nisam rodjena u to vreme, ali vidim da ga vec mnogi prave od blata… Ljudi su bili opusteni i optimisti… a sad su svi nezadovoljni i to sa razlogom… Ocekivali smo mnogo… a dobili nismo nista…

    • Alex
      9. maja 2010. u 10:41

      Mislim, opet, da si ti mnogo realniji posmatrač na Tita, nego ja. Ja poistovećujem Tita sa jednim vremenom kad sam dobro živeo. Možda je Tito zaista, kao čovek, bio veliki skot, ali moje sećanje mi ne da to priznam. Zato, pametnije mi je da ja slušam tebe, nego da ti slušaš mene. (Mislim na stare, da malo poslušaju svoju decu, umesto da se večito prave najpametniji). Samo tako i ja mogu da idem napred… 😉
      Hvala ti na ovom komentaru…

  7. lepsa
    16. maja 2010. u 09:54

    Ja sam takodje jedna od onih koja je zivela u to vreme, i jako zalim za tim vremenom. Da li mi mozete pomoci da nadjem bukvar iz 1968, ili 1969 godine

    • Alex
      17. maja 2010. u 06:13

      Eh, a šta nam drugo preostaje 😕
      Lepša, nažalost ne mogu da ti pomognem u vezi bukvara. To možda na nekom tavanu naći, ili u arhivi zavoda za izdavanje udžbenika.

  8. 27. marta 2011. u 00:19

    Bila sam njegov pionir, secam se samo lepih stvrai iz tog vremena i nikada mi nece izaci jedini strah koji sam tada imala a to je bilo “ samo da rata ne bude“ taman sam odrasla, a rat je zapoceo… 😦
    Jesam jugonostolgicar i nema mi pomoci 🙂
    hvala ti na ovom tekstu!

    • Alex
      28. marta 2011. u 09:07

      Sarah, mnogo me nervira kad počne neko da me ubeđuje u nešto sasvim suprotno od onoga što sam i sam proživeo. Ajde kad to rade klinci koji se nisu ni rodili u tovreme, ali kad to rade matorci, tada baš umem da se posvađam. Pa nisam malouman kad znam šta sam živeo i kako sam živeo…
      Vidiš mi znamo kako je bilo i ajde sada neka neko kaže, da nemamo pojma jer to je sve bla, bla, bla… 😕

  9. dee
    4. maja 2011. u 17:19

    e da je ‘stari’ ziv bilo bi manje grozno danas. za njega stoje najbolje rambove reci ‘svjetski mega car’.

    • Alex
      4. maja 2011. u 23:17

      Dee, Tito je svirao, ali i za pojas zadenuo… ovi danas samo sviraju, a mene noge zaboleše od „igranja“.

      • igor 1986
        13. maja 2013. u 14:01

        Od svega sto nam je Tito ostavio jos se najbolje drzi Jovanka! Sve su sjebali i rasprodali, pa mi i dalje zivimo od Titove zaostavstine-prodavajuci je!!!!

  1. No trackbacks yet.

Ostavite odgovor

