Početak > Mitologija, Porodica, Pravoslavlje > Beše jednom jedan Deda Mraz

Beše jednom jedan Deda Mraz


6. januar – Badnje veče.

U moje vreme toga nije bilo, ali danas se moja deca spremaju i zajedno sa komšijskom decom odlaze u kišovitu noć noseći torbe i kese. Idu da korinđaju. Pojma nemam odakle taj običaj, niti znam šta znači, ali ima već nekoliko godina kako deca odlaze do obližnjih kuća i zgrada, kucaju (ili zvone) na vrata, a kad im domaćin otvori, tada pevaju pesmice.

„Ja sam mali korinđaš,
daj mi gazda šta imaš,
ili soka ili mleka,
pred kapijom Božić čeka!“

Tada deca dobijaju jabuke, pomorandže i drugo voće; nekada bombone i čokolade, a retko i koji novčić. Veseli su, osećaju duh predstojećeg Božića i radosno sve stavljaju pod jelku.

Ja imam 6-toro dece, i kad se razmile po Borči, napune kuću kojekakvim voćem i orasima. Nažalost, ranijih godina je sa njima išlo puno drugova i veseli zbor je odjekivao ulicama; ali danas je dece sve manje i manje, tek po neka grupica ovde i tamo. Još jedan dokaz da nam Srbija stari i vene.

– – –

Pročitao sam jedan lep tekst mog kolege blogera o Deda Mrazu. Vidi ovde.

Čovek priča o tome kako je svoju decu obradovao poklonima za Novu Godinu, koje je „navodno“ doneo Deda Mraz. Sećam se tih vremena kad je sve bilo lepo. Obični šareni drveni leptirić, koji klepeće krilima kada ga guraš po putu, je bio najlepši poklon na svetu. Danas se deca ni ne obraduju novom mobilnom, ili lap-topu ili televizoru za svoju sobu. Ne obraduju, jer nema više magije. Roditelj danas kupuje dečiju ljubav, ne zaslužuje je kao nekada.

Imao sam 4 godine i još uvek se sećam. Moja majka je sa velikom torbom odlazila na pijacu, dok su u stanu ostajali moja sestra i moj otac. Uskoro se na vratima pojavio pravi pravcati Deda Mraz. Ja onako mali, prestravljen, pred ogromnim bradatim čovekom, grubog glasa u crvenom odelu. Pita me jesam li bio dobar; – jesam kažem drhtavim glasom, a on mi daje poklončić iz svoje torbe, odlazi i poručuje da će dogodine opet doći.

Majka se uskoro vraća sa pijace, a ja veselo uzvikujem da je bio Deda Mraz i doneo mi poklon. Krivo mi je što i ona nije bila tu da ga vidi i da zna da sam bio dobar cele godine i da sam zaslužio poklon. I njoj je žao, ali ako opet dođe, sigurno će biti tu da ga vidi.

Imao sam 7 godina kad je majka opet otišla na pijacu i opet se pojavio Deda Mraz. Bio sam prestravljen, počeo sam da plačem, i to onako izistinski, da ridam, da vrištim. Deda Mraz nije više mogao da izdrži, strgao je svoju sedu bradu i crvenu kapu i predamnom se pojavila moja majka koja me je nežno uzela u naručje.

Dugo sam i ja svojoj deci za Božić donosio poklone prerušen u Deda Mraza. Nikada se nisu obradovali veselom bradonji, tako da mi slike iz američkih filmova deluju nekako nerealno. Moji klinci su bili manji od makovog zrna. Sakrivali su se u ormane i pod krevet, jedva čekali da odem, i da pogledaju poklone koje su dobili. Trajalo je to neko vreme a tada se taj običaj ugasio.

Da li se ugasilo i verovanje u Deda Mraza? Videćemo kad stignu unuci. Javiću vam – obačavam.

  1. 10. januara 2010. u 02:59

    Mislim da jeste, jer klinci sa 4-5 godina sede ispred komjutera i nemaju maste , tuzno.

    • als011
      10. januara 2010. u 11:06

      Draga Zelena,
      sve je to tačno što kažeš. „Svako vreme nosi svoje breme“. Ipak moja deca danas korinđaju, iako nikada to nisu radila, niti sam ih ja učio o tome. Mislim da korinđaju zbog poklona, a ne zbog verovanja u Božić Batu.
      Važno je ono što imaš u rukama, a ne ono što imaš u glavi!
      Tužno…

  2. 10. januara 2010. u 15:02

    Jos kad bih znala sta znaci korindjaju? 🙄

    • als011
      10. januara 2010. u 17:56

      Kkorinđanje je običaj za badnje veče koje se kod nas primenjuje kada deca idu po kućama i pevaju pesmice a za to dobijaju bombone, orahe i slicno kao nagradu.

  3. 12. januara 2010. u 09:26

    Priča je lepa i pomalo dirljiva. Podsetila me je na to kako sam ja pokušavao i uspevao da obradujem svoju ćerkicu. Kada je imala sedam godina i naučila da piše i čita, predložio sam joj da piše pismo Deda Mrazu. Napisala je svojim krivim slovima nekoliko rečenica i ja sam ga odneo da ga pošaljem. Posle nekoliko dana poštar je doneo Deda Mrazovo pismo koje sam, naravno ja napisao. Nikada nisam video takvu sreću na dečjem licu. Naravno da je u Novogodišnjoj noći, dok je ona spavala Deda Mraz doneo i poklon koji je našla ujutru ispod jelke. Ovo je trajalo do njenog trećeg razreda. Dva sledeća pisma adresirao sam na njenu školu i stigla su. Pričala mi je kako su ostala deca reagovala. Prvo neverica, a onda je neko poverovao i povodljiva deca su sva redom poverovala i zavidela joj. Bila je presrećna i važna. Danas ima 12 godina i još uvek veruje u Deda Mraza.

    • als011
      12. januara 2010. u 11:45

      Predivno. Ipak treba verovati u bajke, sigurno imaju neku svoju svrhu.
      I moja deca, (pa i ja) smo cele godine pričali o tome kako je došao Deda Mraz i doneo poklon. Hoću da kažem da kad malo dete vidi „ogromnog“ bradonju na vratima, prvo ga uhvati panika, ali mu brzo lakne kad on ode a ostanu pokloni.
      Tvoja predivna priča nam govori o „nevidljivom“ Deda Mrazu, kao i priča mog kolege blogera. Deda Mrazovi u tržnim centrima su smešni i deca ih ne shvataju ozbiljno. Kad Deda dođe samo zbog mene i meni donese poklon, e to je već nešto…
      Hvala na komentaru, sjajan je 🙂

  4. veshtichanstvena
    12. januara 2010. u 17:37

    Treba li da kažem kako ja verujem u bajke ?)))))))))))
    Ali verujem, časna reč i čekam Deda Mraza uvek i uvek )))))))))))))

    • als011
      12. januara 2010. u 21:46

      Ne treba to da kažeš. Verujem ti. Tebi sve verujem. 🙂
      Verujem čak da tebi Deda Mraz i dođe sa torbom punom poklona.

  1. No trackbacks yet.

Ostavite odgovor

