Početak > Mitologija > Mitologija: Karakondžula

Mitologija: Karakondžula

25. oktobra 2009. Ostavite komentar Go to comments

Radi malo razonode na mojim stranicama napisaću nešto o nekim rečima koje svakodnevno koristimo a retko znamo kako su nastale.

Prenosim izvod iz „Srpskog – Mitološkog rečnika“, izdatog u Biblioteci Sinteze Nolit 1970 godine. Ceo rečnik možete skinuti OVDE.

– – –

КАРАКОНЏУЛА је некакво замишљено биће светлих очију, с великим штапом којим туче непослушну децу, па их и прождире: „Изјешће те каранђелози.“ Лута ноћу за време Некрштених дана. На Косову се казује да караконџула седи на стреси изнад улазних врата и увече, чим ко изиђе из куће, баци му сач на главу, узјаше га, гони по реци, па чим петао запева или магаре стане да њаче, пусти га. И старији људи плашили су се караконџуле, па ноћу Некрштених дана нису излазили. Противу караконџула употребљавају се вратило, со и хлеб. Караконџулама се називају и учесници драматизоване и маскиране поворке у Некрштене дане. Поворке воде порекло од римског празновања Конзуалија у месецу јануару, то је име пренесено на црног демона каликандзара, па је, преко Турака, ушло и у наш народ као караконџула.

У околини Шапца лађари верују да у Сави живи неман што личи на човека, али са репом као у змије. Ово биће чији изглед није потпуно јасан назива се Кемза. Оно је зло и стално вреба да некога удави, настоји да намами купаче у вир, где се вода окреће укруг, и да тамо репом заплете жртву, која се после тога више не може спасити. У околини Алексинца употребљава се у клетви: „Однеја те Кендза.“ Кемза је персонификација воденог духа диморфног изгледа; порекло му је свакако врло старо и слично као и других демона.

Kategorije:Mitologija Oznake:
  1. veshtichanstvena
    6. novembra 2009. u 13:39

    Zlo živi sa nama i medju nama,ako ga nečim prizovemo.
    Drugačije, ono nema snagu..

  2. als011
    7. novembra 2009. u 13:15

    Draga veschtichanstvena, u pravu si, zlo je tu, u istoj proporciji kao i dobro, ali sve zavisi od momenta kada će šta prevagnuti. Nažalost primećujem i kod sebe da polako gubim nerve i počinje da me nervira i ono što nikada nije.
    Ako su se ljudi nekada plašili nepoznatoga što se nevidi, što se nalazi u mraku, i to nazivali vešticama (sorry za nadimak), alama, hromim dabama, karakodžulama itd, ljudi se i danas boje onoga što ne vide iako se danas mrak može rasterati jednostvno kada upalimo svetlo. Tako ljudi ne vide mikrobe i viruse i paniče zbog ovog gripa.
    Kad svako jutro ustanem i skuvam kafu, pošto sam ostao bez posla, otvorim mail gde sam poslao oko 200.000 molbi za posao, i ne nađem ni jedan odgovor, osim da mi je nepoznati rođak iz Nigerije ostavio 15 miliona dolara, ili mi je DHL-om stigao keš, ja onda odem na početnu stranu srpskog bloga da malo pročitam noćne priče Zelene, vrcave komentare Mahlat, šta je Vajar izvajao, i naravno mističnu poeziju s tvog bloga, a dočeka me unezvereno lice onog tipa koji u svemu vidi teoriju zavere i koji me danima ubeđuje kako ni pod koji uslovima ne bih smeo da primim vakcinu protiv gripa, a kad odeš na njegov sajt vidiš da ustvari kumi i moli da mu se udeli barem 100 dinara za lebac, dao dinarski i devizni račun, kuka kako ga izdaju oči…
    Aman čoveče sjaši mi već sa grbače, imam problema koliko hoćeš, imam 4 školarca, imam ženu kojoj ne radi 60% srca i sada me plaši neki Džonson i ubeđuje da ne primim vakcinu zbog svetske zavere.
    E, to je za mene karakondžula, taj tip koji se nalazi na
    http://dzonson.wordpress.com/2009/11/05/vakcina-protiv-svinjskog-gripa-je-opasnija-od-samog-svinjskog-gripa/

  3. veshtichanstvena
    8. novembra 2009. u 04:27

    Mnogi su zbunjeni i u dilemi, pa čak i doktori, oko toga primiti vakcinu ili ne…Nemam odgovor na ovo .Ne razmišljam o tome za sada, videćemo kako će se situacija razvijati..
    Što se tiče stvari i ljudi koji nas iritiraju, slažem se da ih je sve više, ili mi postajemo osetljiviji vremenom i situacijom u kojoj smo, pa ih primećujemo..
    Neugodno je ljude „bosti u oko“ svojom kuknjavom, i ne dopada mi se to što čini taj lik o kojem govoriš, a svi znamo o kome je reč.
    Postala sam neosetljiva.Otvrdnula na takve stvari i pojave, nerviram se samo oko onoga što ne mogu da promenim, a to je bolest, i zahvaljujem nebesima što mi je dalo pauzu ( ne zavaravam se da će trajati večno).
    Možda mi je život poslao tragedije ranije, da bih posmatrala stvari drugačijim očima, pitam se….Neću reći da mi je žao, neću reći da te razumem, da znam koliko ti je teško u situaciji koju si kratko opisao..
    Reći ću samo, da se nadam, da imaš snage da poneseš teret nejakosti petoro osoba koje su sa tobom i koje voliš..
    Volela bih da mogu rečima da ti na tren pridržim muku, da odmoriš i da nastaviš dalje osvežen bar malo..
    Molim te , ne daj da ti snagu koju imaš oduzimaju nebitni ljudi, koji nisu vredni da ti zbog njih zatreperi i najmanji damar..
    Sve svoje dobre misli šaljem ti

    • als011
      8. novembra 2009. u 21:12

      Hvala na tako lepim rečima. Daleko od toga da kukam nad svojom sudbinom, (na koji sam 90% i sam uticao), kao što se nisam ni ponosio kad mi je išlo super. Mnogo čitam i mnogo iskustva izvlačim iz tuđih priča, pa znam da uvek može i gore. Retki su ljudi koji iskreno mogu da saslušaju drugog i da još iskrenije (bez prikrivene zluradosti) saosećaju sa njim. Zato, hvala ti moja nepoznata drugarice, idemo dalje; svega će opet biti, samo jednog dana nas neće biti i mi sami se više nikada nećemo ponoviti.

  4. 31. decembra 2009. u 22:51

    Dolazim po vas!HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA

    • als011
      31. decembra 2009. u 23:51

      🙂

  5. veshtichanstvena
    1. januara 2010. u 15:53

    Dodji, baš bih volela )))))))))))))))))))

    • als011
      2. januara 2010. u 14:53

      Mislim da je karakonđula bila uvek među nama, samo se sada prepoznala i osetila prozvanom 🙂

  6. veshtichanstvena
    1. januara 2010. u 15:54

    Kada na tebe „karakondzulo“ bacim zvezdane prašine, izgubićeš pola imena.Ono kondžula će nestati, hihihihi 😆

    • Alex
      10. novembra 2010. u 11:52

      😆 😆 😆

  7. jebac
    25. februara 2013. u 11:06

    Kreteni.

  1. No trackbacks yet.

Ostavite odgovor

