Početak > Ekonomija, JAT Airways > Ko visoko leti…

Ko visoko leti…

22. avgusta 2009. Ostavite komentar Go to comments

Po zanimanju sam avio mehaničar, ustvari avio tehničar jer imam V stepen stručnosti. Radio sam u JAT-u 21 godinu, a onda napustio. Nisam lakomislen, volim svoj poziv, ali  uslovi u Tehnici JAT-a su postali nepodnošljivi i morao sam da odem. Nisam jedini, 60% dobrih stručnjaka je napustilo JAT, i još uvek napuštaju; svakog dana čujem da su moje bivše kolege u Montenegro Airlines-u, Nigeriji, Južnoj Africi, Dubaiju.

Zašto vam ovo govorim?

Jednostavno duša me boli kad čitam poslednje vesti koje se dešavaju oko JAT Tehnike. Ne spletke, već profesionalni propusti. Zapitam se da li zaista nikome nije stalo do mojih 15 godina stručnog školovanja, nekoliko godina usavršavanja, 20 godina radnog staža i 5-6 godina iskustva iz inostranstva. I ne samo mojih već i svih ostalih koji su napustili JAT. Verujem da bi se većina njih rado vratilo ponovo, napustilo dobre poslove u inostranstvu, i pomogli da se Tehnika izvuče iz krize. Vratili bi se kad ne bi više postojali razlozi zbog kojih su i otišli.

JAT Tehnika je sistematski uništena od strane političara koji su se borili da imaju uticaj u tom nekada profitabilnom preduzeću. Tada su Tehniku potresali štrajkovi, koji nisu imali uporište u boljitku radnika i preduzeća, već u tome da se dovedu strukture koje bi bile poslušne određenim političkim krugovima. Da ne dužim, mehaničari nisu nepismeni i mnogi su tada napustili firmu. Mnoge su oterale kolege sa kojima su do juče zajedno radili. Dobar primer je priča pilota Aleksandra Pfajfera. I ja sam žrtva jednog nadobudnog poslovođe, koji je kasnije postao štrajk brejker i degradiran i prokužen u očima kolega. Opet kažem političari su uzrok propasti Tehnike. Tada je političar koji ima običaj da psuje i šutira novinare (ne iznosim imena jer mogu da me tuže ili čak likvidiraju, jer Srbija je ovo, bre) okupio oko sebe nekoliko mehaničara i stvorio sindikat koji je vodio kadrovsku politiku Tehnike. Svi koji se nisu slagali prešli su u JAT Airways, jer Tehnika je postala posebno preduzeće. Naravno tada su nastale tenzije između Tehnike i JAT-a, podmetanje klipova i prebacivanje odgovornosti, što je dovelo do dodatnog urušavanja i jednog i drugog preduzeća. Danas taj sindikat ima predsednika u ostavci a ne mogu da izaberu drugog jer nike ne želi da preuzme odgovornost za zlo koje je naneo.

U Tahnici su ostali ljudi koji rade za male pare, koji nisu školovani tj usavršavani, koji često ne znaju ni Engleski jezik iako je sva dokumentacija na Engleskom. Ti ljudi još rade po zastarelom metodu rada. Pošto je manjak mehaničara, (ostalih ima višak to je kao i svuda u javnim preduzećima), zaposlili su školarce, klince koji nemaju iskustva, a koji rade honorarno za 15-20.000 dinara. Jedan takav klinac je verovatno i zakazao pri montiranju dotičnog panela koji je uzburkao javnost. Te koji skidaju i postavljaju panele smo zvali „kurblašima“ i to je užasno dosadan i težak posao. Ali i kontrolor koji je morao da pregleda posao je takođe kriv zbog propusta.

Naravno da ono što se vidi na slici nije bezazleno. Možda taj avion ne bi pao zbog ovog propusta, ali reči Kris Jejts-a, stručnjaka za bezbednost avio-saobraćaja„Džejns ejviejšena”,
– Ove fotografije ukazuju na loš nivo održavanja ovog aviona i to je u najmanju ruku zabrinjavajuće… Mada je to možda mali problem po mišljenju kompanije, mali problemi imaju sklonost da se pretvore u velike kad se to najmanje očekuje.
Kao i Tod Kertis-a, stručnjaka za bezbednost avio-saobraćaja. – Razlabavljeni ili ispali šrafovi su očigledno razlog za zabrinutost. S obzirom na lokaciju olabavljenih ili ispalih šrafova, postojala je mogućnost da se u toku leta razlabavljena konstrukcija otkači i udari u drugi deo aviona. Isto tako, otkazivanje na jednom delu spoljašnjeg omotača letelice ili konstrukcije, recimo ako bi se panel oljuštio, dovelo bi do oštećenja susednih delova aviona; – su dovoljan razlog da se svi zabrinu, naročito SUKL-a.

Savet putnicima, izbegavajte letenje JAT-om. Možda neće ništa de se dogodi, ali kad se dogodi onda je kasno.

Da ne bih samo kritikovao, predložiću i rešenje situacije u kojoj se našla Tehnika. To je moje mišljenje, a ako neko ima bolji predlog neka ga iznese u komentaru.

Treba odstraniti politički uticaj u JAT-u i Tehnici gde su različite stranačke grupacije preuzele kontrolu. Dovesti stranca da napravi reorganizaciju kompanije. Pozvati ljude iz dijaspore i sa svakim pojedninačno porazgovarati o mišljenju i da li bi uzeo učešća u revitalizaciji JAT-a. Napraviti potpuno novu organizaciju JAT-a sa dugoročnim planom i dati na usvajanje vladi. Tek tada pronaći strateškog partnera za daljnji razvoj avio industrije u Srbiji.

Ovo je snimak eksplozije Konkorda na pariskom aerodromu pošto mu je u motor uleteo titanijumski deo koji je otpao sa aviona DC-10 koji je poleteo pre njega i koji je ostao na pisti.
Advertisements
  1. 25. avgusta 2009. u 20:41

    No coment, uzas!!!

  1. No trackbacks yet.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: